Informativa sul trattamento dei dati personali (ai sensi dell’art. 13 Regolamento UE 2016/679)
La vigente normativa in materia di trattamento dei dati personali definita in conformità alle previsioni contenute nel Regolamento UE 2016/679 del 27 aprile 2016 relativo alla protezione delle persone fisiche con riguardo al trattamento dei dati personali, nonché alla libera circolazione di tali dati (Regolamento generale sulla protezione dei dati, di seguito “Regolamento Privacy UE”) contiene disposizioni dirette a garantire che il trattamento dei dati personali si svolga nel rispetto dei diritti e delle libertà fondamentali delle persone fisiche, con particolare riguardo al diritto alla protezione dei dati personali.
Finalità del Trattamento e base giuridica
Il trattamento dei dati personali è finalizzato a:
– fornire il servizio e/o prodotto richiesto dall’utente, per rispondere ad una richiesta dell’utente, e per assicurare e gestire la partecipazione a manifestazioni e/o promozioni a cui l’utente ha scelto di aderire (richiesta e acquisto abbonamento periodici; richiesta e acquisto libri; servizio di fatturazione; invio periodici in abbonamento postale, invio newsletter rivolte a studiosi e professionisti).
– inviare newsletter promozionale di pubblicazioni a chi ne ha fatto richiesta; ferma restando la possibilità per l’utente di opporsi all’invio di tali invii in qualsiasi momento.
– inviare all’utente informazioni promozionali riguardanti servizi e/o prodotti della Società di specifico interesse professionale ed a mandare inviti ad eventi della Società e/o di terzi; resta ferma la possibilità per l’utente di opporsi all’invio di tali comunicazioni in qualsiasi momento.
– gestire dati indispensabili per espletare l’attività della società: clienti, fornitori, dipendenti, autori. Pacini Editore srl tratta i dati personali dell’utente per adempiere a obblighi derivanti da legge, regolamenti e/o normativa comunitaria.
– gestire i siti web e le segreterie scientifiche per le pubblicazioni periodiche in ambito medico-giuridico rivolte a studiosi e professionisti;
Conservazione dei dati
Tutti i dati di cui al successivo punto 2 verranno conservati per il tempo necessario al fine di fornire servizi e comunque per il raggiungimento delle finalità per le quali i dati sono stati raccolti, e in ottemperanza a obblighi di legge. L’eventuale trattamento di dati sensibili da parte del Titolare si fonda sui presupposti di cui all’art. 9.2 lett. a) del GDPR.
Il consenso dell’utente potrà essere revocato in ogni momento senza pregiudicare la liceità dei trattamenti effettuati prima della revoca.
Tipologie di dati personali trattati
La Società può raccogliere i seguenti dati personali forniti volontariamente dall’utente:
nome e cognome dell’utente,
il suo indirizzo di domicilio o residenza,
il suo indirizzo email, il numero di telefono,
la sua data di nascita,
i dettagli dei servizi e/o prodotti acquistati.
La raccolta può avvenire quando l’utente acquista un nostro prodotto o servizio, quando l’utente contatta la Società per informazioni su servizi e/o prodotti, crea un account, partecipa ad un sondaggio/indagine. Qualora l’utente fornisse dati personali di terzi, l’utente dovrà fare quanto necessario perchè la comunicazione dei dati a Pacini Editore srl e il successivo trattamento per le finalità specificate nella presente Privacy Policy avvengano nel rispetto della normativa applicabile, (l’utente prima di dare i dati personali deve informare i terzi e deve ottenere il consenso al trattamento).
La Società può utilizzare i dati di navigazione, ovvero i dati raccolti automaticamente tramite i Siti della Società. Pacini editore srl può registrare l’indirizzo IP (indirizzo che identifica il dispositivo dell’utente su internet), che viene automaticamente riconosciuto dal nostro server, pe tali dati di navigazione sono utilizzati al solo fine di ottenere informazioni statistiche anonime sull’utilizzo del Sito .
La società utilizza i dati resi pubblici (ad esempio albi professionali) solo ed esclusivamente per informare e promuovere attività e prodotti/servizi strettamente inerenti ed attinenti alla professione degli utenti, garantendo sempre una forte affinità tra il messaggio e l’interesse dell’utente.
Trattamento dei dati
A fini di trasparenza e nel rispetto dei principi enucleati dall’art. 12 del GDPR, si ricorda che per “trattamento di dati personali” si intende qualsiasi operazione o insieme di operazioni, compiute con o senza l’ausilio di processi automatizzati e applicate a dati personali o insiemi di dati personali, come la raccolta, la registrazione, l’organizzazione, la strutturazione, la conservazione, l’adattamento o la modifica, l’estrazione, la consultazione, l’uso, la comunicazione mediante trasmissione, diffusione o qualsiasi altra forma di messa a disposizione, il raffronto o l’interconnessione, la limitazione, la cancellazione o la distruzione. Il trattamento dei dati personali potrà effettuarsi con o senza l’ausilio di mezzi elettronici o comunque automatizzati e comprenderà, nel rispetto dei limiti e delle condizioni posti dal GDPR, anche la comunicazione nei confronti dei soggetti di cui al successivo punto 7.
Modalità del trattamento dei dati: I dati personali oggetto di trattamento sono:
trattati in modo lecito e secondo correttezza da soggetti autorizzati all’assolvimento di tali compiti, soggetti identificati e resi edotti dei vincoli imposti dal GDPR;
raccolti e registrati per scopi determinati, espliciti e legittimi, e utilizzati in altre operazioni del trattamento in termini compatibili con tali scopi;
esatti e, se necessario, aggiornati;
pertinenti, completi e non eccedenti rispetto alle finalità per le quali sono stati raccolti o successivamente trattati;
conservati in una forma che consenta l’identificazione dell’interessato per un periodo di tempo non superiore a quello necessario agli scopi per i quali essi sono stati raccolti o successivamente trattati;
trattati con il supporto di mezzi cartacei, informatici o telematici e con l’impiego di misure di sicurezza atte a garantire la riservatezza del soggetto interessato cui i dati si riferiscono e ad evitare l’indebito accesso a soggetti terzi o a personale non autorizzato.
Natura del conferimento
Il conferimento di alcuni dati personali è necessario. In caso di mancato conferimento dei dati personali richiesti o in caso di opposizione al trattamento dei dati personali conferiti, potrebbe non essere possibile dar corso alla richiesta e/o alla gestione del servizio richiesto e/o alla la gestione del relativo contratto.
Comunicazione dei dati
I dati personali raccolti sono trattati dal personale incaricato che abbia necessità di averne conoscenza nell’espletamento delle proprie attività. I dati non verranno diffusi.
Diritti dell’interessato.
Ai sensi degli articoli 15-20 del GDPR l’utente potrà esercitare specifici diritti, tra cui quello di ottenere l’accesso ai dati personali in forma intelligibile, la rettifica, l’aggiornamento o la cancellazione degli stessi. L’utente avrà inoltre diritto ad ottenere dalla Società la limitazione del trattamento, potrà inoltre opporsi per motivi legittimi al trattamento dei dati. Nel caso in cui ritenga che i trattamenti che Lo riguardano violino le norme del GDPR, ha diritto a proporre reclamo all’Autorità Garante per la Protezione dei Dati Personali ai sensi dell’art. 77 del GDPR.
Titolare e Responsabile per la protezione dei dati personali (DPO)
Titolare del trattamento dei dati, ai sensi dell’art. 4.1.7 del GDPR è Pacini Editore Srl., con sede legale in 56121 Pisa, Via A Gherardesca n. 1.
Per esercitare i diritti ai sensi del GDPR di cui al punto 6 della presente informativa l’utente potrà contattare il Titolare e potrà effettuare ogni richiesta di informazione in merito all’individuazione dei Responsabili del trattamento, Incaricati del trattamento agenti per conto del Titolare al seguente indirizzo di posta elettronica: privacy@pacinieditore.it. L’elenco completo dei Responsabili e le categorie di incaricati del trattamento sono disponibili su richiesta.
Ai sensi dell’art. 13 Decreto Legislativo 196/03 (di seguito D.Lgs.), si informano gli utenti del nostro sito in materia di trattamento dei dati personali.
Quanto sotto non è valido per altri siti web eventualmente consultabili attraverso i link presenti sul nostro sito.
Il Titolare del trattamento
Il Titolare del trattamento dei dati personali, relativi a persone identificate o identificabili trattati a seguito della consultazione del nostro sito, è Pacini Editore Srl, che ha sede legale in via Gherardesca 1, 56121 Pisa.
Luogo e finalità di trattamento dei dati
I trattamenti connessi ai servizi web di questo sito hanno luogo prevalentemente presso la predetta sede della Società e sono curati solo da dipendenti e collaboratori di Pacini Editore Srl nominati incaricati del trattamento al fine di espletare i servizi richiesti (fornitura di volumi, riviste, abbonamenti, ebook, ecc.).
I dati personali forniti dagli utenti che inoltrano richieste di servizi sono utilizzati al solo fine di eseguire il servizio o la prestazione richiesta.
L’inserimento dei dati personali dell’utente all’interno di eventuali maling list, al fine di invio di messaggi promozionali occasionali o periodici, avviene soltanto dietro esplicita accettazione e autorizzazione dell’utente stesso.
Comunicazione dei dati
I dati forniti dagli utenti non saranno comunicati a soggetti terzi salvo che la comunicazione sia imposta da obblighi di legge o sia strettamente necessario per l’adempimento delle richieste e di eventuali obblighi contrattuali.
Gli incaricati del trattamento che si occupano della gestione delle richieste, potranno venire a conoscenza dei suoi dati personali esclusivamente per le finalità sopra menzionate.
Nessun dato raccolto sul sito è oggetto di diffusione.
Tipi di dati trattati
Dati forniti volontariamente dagli utenti
L’invio facoltativo, esplicito e volontario di posta elettronica agli indirizzi indicati su questo sito comporta la successiva acquisizione dell’indirizzo del mittente, necessario per rispondere alle richieste, nonché degli eventuali altri dati personali inseriti nella missiva.
Facoltatività del conferimento dei dati
Salvo quanto specificato per i dati di navigazione, l’utente è libero di fornire i dati personali per richiedere i servizi offerti dalla società. Il loro mancato conferimento può comportare l’impossibilità di ottenere il servizio richiesto.
Modalità di trattamento dei dati
I dati personali sono trattati con strumenti manuali e automatizzati, per il tempo necessario a conseguire lo scopo per il quale sono stati raccolti e, comunque per il periodo imposto da eventuali obblighi contrattuali o di legge.
I dati personali oggetto di trattamento saranno custoditi in modo da ridurre al minimo, mediante l’adozione di idonee e preventive misure di sicurezza, i rischi di distruzione o perdita, anche accidentale, dei dati stessi, di accesso non autorizzato o di trattamento non consentito o non conforme alle finalità della raccolta.
Diritti degli interessati
Ai soggetti cui si riferiscono i dati spettano i diritti previsti dall’art. 7 del D.Lgs. 196/2003 che riportiamo di seguito:
1. L’interessato ha diritto di ottenere la conferma dell’esistenza o meno di dati personali che lo riguardano, anche se non ancora registrati, e la loro comunicazione in forma intelligibile.
2. L’interessato ha diritto di ottenere informazioni:
a) sull’origine dei dati personali;
b) sulle finalità e modalità del trattamento;
c) sulla logica applicata in caso di trattamento effettuato con l’ausilio di strumenti elettronici;
d) sugli estremi identificativi del titolare, dei responsabili e del rappresentante designato ai sensi dell’articolo 5, comma 2;
e) sui soggetti o delle categorie di soggetti ai quali i dati personali possono essere comunicati o che possono venirne a conoscenza in qualità di rappresentante designato nel territorio dello Stato, di responsabili o incaricati.
3. L’interessato ha diritto di ottenere:
a) l’aggiornamento, la rettificazione ovvero, quando vi ha interesse, l’integrazione dei dati;
b) la cancellazione, la trasformazione in forma anonima o il blocco dei dati trattati in violazione di legge, compresi quelli di cui non è necessaria la conservazione in relazione agli scopi per i quali i dati sono stati raccolti o successivamente trattati;
c) l’attestazione che le operazioni di cui alle lettere a) e b) sono state portate a conoscenza, anche per quanto riguarda il loro contenuto, di coloro ai quali i dati sono stati comunicati o diffusi, eccettuato il caso in cui tale adempimento si rivela impossibile o comporta un impiego di mezzi manifestamente sproporzionato rispetto al diritto tutelato.
4. L’interessato ha diritto di opporsi, in tutto o in parte:
a) per motivi legittimi al trattamento dei dati personali che lo riguardano, ancorché pertinenti allo scopo della raccolta;
b) al trattamento di dati personali che lo riguardano a fini di invio di materiale pubblicitario o di vendita diretta o per il compimento di ricerche di mercato o di comunicazione commerciale.
Dati degli abbonati
I dati relativi agli abbonati sono trattati nel rispetto delle disposizioni contenute nel D.Lgs. del 30 giugno 2003 n. 196 e adeguamenti al Regolamento UE GDPR 2016 (General Data Protection Regulation) a mezzo di elaboratori elettronici ad opera di soggetti appositamente incaricati. I dati sono utilizzati dall’editore per la spedizione della presente pubblicazione. Ai sensi dell’articolo 7 del D.Lgs. 196/2003, in qualsiasi momento è possibile consultare, modificare o cancellare i dati o opporsi al loro utilizzo scrivendo al Titolare del Trattamento: Pacini Editore Srl – Via A. Gherardesca 1 – 56121 Pisa. Per ulteriori approfondimenti fare riferimento al sito web http://www.pacinieditore.it/privacy/
Subscriber data
Subscriber data are treated according to Italian law in DLgs, 30 June 2003, n. 196 as updated with the UE General Data Protection Regulation 2016 – by means of computers operated by specifically responsible personnel. These data are used by the Publisher to mail this publication. In accordance with Art. 7 of the above mentioned DLgs, 30 June 2003, n. 196, subscribers can, at any time, view, change or delete their personal data or withdraw their use by writing to Pacini Editore S.r.L. – Via A. Gherardesca 1, 56121 Ospedaletto (Pisa), Italy. For further information refer to the website: http://www.pacinieditore.it/privacy/
Cookie
Che cos’è un cookie e a cosa serve?
Un cookie e una piccola stringa di testo che un sito invia al browser e salva sul tuo computer quando visiti dei siti internet. I cookie sono utilizzati per far funzionare i siti web in maniera più efficiente, per migliorarne le prestazioni, ma anche per fornire informazioni ai proprietari del sito.
Che tipo di cookie utilizza il nostro sito e a quale scopo? Il nostro sito utilizza diversi tipi di cookie ognuno dei quali ha una funzione specifica, come indicato di seguito:
TIPI DI COOKIE
Cookie di navigazione
Questi cookie permettono al sito di funzionare correttamente sono usati per raccogliere informazioni su come i visitatori usano il sito. Questa informazione viene usata per compilare report e aiutarci a migliorare il sito. I cookie raccolgono informazioni in maniera anonima, incluso il numero di visitatori del sito, da dove i visitatori sono arrivati e le pagine che hanno visitato.
Cookie Analitici
Questi cookie sono utilizzati ad esempio da Google Analytics per elaborare analisi statistiche sulle modalità di navigazione degli utenti sul sito attraverso i computer o le applicazioni mobile, sul numero di pagine visitate o il numero di click effettuati su una pagina durante la navigazione di un sito.
Questi cookie sono utilizzati da società terze. L’uso di questi cookie normalmente non implica il trattamento di dati personali. I cookie di terze parti derivano da annunci di altri siti, ad esempio messaggi pubblicitari, presenti nel sito Web visualizzato. Possono essere utilizzati per registrare l’utilizzo del sito Web a scopo di marketing.
Come posso disabilitare i cookie?
La maggior parte dei browser (Internet Explorer, Firefox, etc.) sono configurati per accettare i cookie. Tuttavia, la maggior parte dei browser permette di controllare e anche disabilitare i cookie attraverso le impostazioni del browser. Ti ricordiamo però che disabilitare i cookie di navigazione o quelli funzionali può causare il malfunzionamento del sito e/o limitare il servizio offerto.
Per avere maggiori informazioni
l titolare del trattamento è Pacini Editore Srl con sede in via della Gherardesca n 1 – Pisa.
Potete scrivere al responsabile del trattamento Responsabile Privacy, al seguente indirizzo email rlenzini@pacinieditore.it per avere maggiori informazioni e per esercitare i seguenti diritti stabiliti dall’art. 7, D. lgs 196/2003: (i) diritto di ottenere la conferma dell’esistenza o meno di dati personali riguardanti l’interessato e la loro comunicazione, l’aggiornamento, la rettificazione e l’integrazione dei dati, la cancellazione, la trasformazione in forma anonima o il blocco dei dati trattati in violazione di legge; (ii) diritto di ottenere gli estremi identificativi del titolare nonché l’elenco aggiornato dei responsabili e di tutti i soggetti cui i suoi dati sono comunicati; (iii) diritto di opporsi, in tutto o in parte, per motivi legittimi, al trattamento dei dati relativi all’interessato, a fini di invio di materiale pubblicitario o di vendita diretta o per il compimento di ricerche di mercato o di comunicazioni commerciali.
Per modificare le impostazioni, segui il procedimento indicato dai vari browser che trovi alle voci “Opzioni” o “Preferenze”.
Per saperne di più riguardo ai cookie leggi la normativa.
Judicial cooperation and coronavirus: the law must go on
Di Giovanni Chiapponi -
Introduction
In order to combat the spread of the coronavirus (Covid-19), several countries have taken measures that have a strong impact on the organization of their internal judicial systems[1]. The measures are not uniform and consistent within the EU, but each Member State regulates autonomously the management of judicial workload and the internal organization of its judiciaries during this period of crisis.
Focusing on civil justice only, let’s briefly analyze three paradigmatic examples: Italy, France and Germany.
In Italy, the Government’ s Law Decree No 18 of 17 March 2020[2], then passed by the Parliament as Law No 27 of 24 April 2020[3], regulates the matter providing for the mandatory postponement of civil hearings scheduled during the period of emergency (09/03-11/05), except for those dealing with urgent cases. These should be held through remote connections[4] or by using written procedures. In addition, local courts shall adopt their own organizational measures on the management of judicial workload. Namely, for the period between 11/05 and 31/07[5], the Heads of the judicial offices shall adopt a series of measures[6] to avoid close gatherings and contacts between people within each office space. Further, time limits in civil proceedings have been suspended for the period 9/03 to 11/05.[7]
In France, the Ordonnance No 2020-304 of 25 March 2020[8] stated that all civil hearings not concerning urgent issues should be cancelled or postponed. To limit the spread of the virus some exceptional measures may be taken by courts dealing with urgent cases, such as: where a court cannot work, another court can be designated; a single judge may deal with the case instead of a group of three; hearings should be held through remote connections or by using written procedures; the number of people participating in a hearing may be limited; and any type of means of communication can be used for the judge to inform/hear the parties. Moreover, the Ordonnance No 2020-306 of 25 March 2020[9] extended procedural time limits within civil proceedings expiring between 12/03 and the end of the state of emergency period (expected to finish on 24/05) of 1 month (i.e., to 24/06). At the end of the aforementioned period, all time limits resume normally, but from that moment they can run for a maximum period of 2 months (24/08).[10]
What strikes most in Germany, compared to the Italian and French situation, is that the specific legislation enacted to alleviate the effects of Covid-19 did not address any issue related to the functioning of civil proceedings during this period of crisis. It is for the respective courts and judges to decide what measures should be taken in each individual case. The provisions of the German code of civil procedure (ZPO) regulate the extension of time limits, stay of proceedings and the restitutio in integrum and will be applied by courts during the Covid-19 crisis.[11]
These measures have a general disrupting effect on the functioning of the judiciaries across the EU. The underlying approach common to all EU Member States – not only Italy, France, and Germany – to the administration of civil justice during this period includes the following measures[12]: hearings have been postponed except for some urgent issues; remote oral hearings via video conferencing and written procedures have been strongly promoted; and time limits for bringing a legal actions and taking other procedural steps within the proceedings have been suspended, interrupted or extended.
Against this backdrop, one may wonder what are the consequences of this emergency situation for European civil justice. Did national authorities implement any procedural measures concerning the application of the legal instruments of judicial cooperation in civil matters?
It is clear that the Covid-19 crisis creates an exceptional situation which presents significant challenges for citizens and authorities alike, and may create situations where respecting the obligations set out by Union law is temporarily excessively difficult or altogether impossible.
First, there are implications for two instruments of judicial cooperation in civil matters, the Service Regulation[13] and the Regulation on the taking of evidence[14]. Further, in the field of family law, child abduction and protection proceedings are strongly influenced. Finally, the impact on EU time limits is particularly significant.
The cross-border service
Under the current circumstances of Covid-19, the service of documents has significantly slowed down in most of the Member States. This may entail a disrupting effect in the functioning of the service Regulation. Namely, the Service Regulation provides for a procedure for the cross-border service of documents in civil and commercial matters via designated “transmitting agencies” and “receiving agencies” between EU countries. During this period of crisis, Member States communicated important information about the provisional functioning of their authorities in the European Judicial Network (EJN) portal. The general trend is that service may be postponed if not urgent and electronic service, where possible, should be prioritized.
Delays and practical burdens may follow in receiving and transmitting documents between Member States due to a potential suspension of work of national courts and authorities. Some time limits (e.g. those laid down in Art. 6[15] or Art. 7[16] of the service Regulation) may not be respected because of the exceptional circumstances at hand. The respect of these deadlines is mandatory and their expiry may lead to irremediable breaches for authorities, courts and citizens. Negative consequences would be particularly striking whether the documents to be transmitted across the EU deal with urgent cases.
In this regard, is it appropriate to pay attention to the recent Commission’s proposal for the future Recast of the Service Regulation[17]. To increase efficiency and speed in cross-border judicial proceedings, the proposal considers of utmost importance the introduction of a new provision creating a new means of transmission and service of judicial documents, the electronic service (Article 15a)[18]. Such an option would perfectly fit the current emergency situation of Covid-19 with regard to cross-border-service across the EU. The possibility to effect service of documents directly through electronic means would ensure a more effective and faster transmission of documents to other Member States without any risk for the health of people involved. In light of the above, it is clear that time has come for the introduction of electronic service in the EU. The impact of such a kind of provision on the emergency situation of Covid-19 shows the key role that electronic service may play for the future development and improvement of effective cross-border service within the EU.
The cross-border taking of evidence
Similar considerations may be made regarding the taking of evidence across the EU. As it occurred for the service of documents, Member States communicated in the EJN portal how the Covid-19 virus affected the implementation of the evidence Regulation (Regulation (EC) No 1206/2001). For instance, Germany communicated that the question of whether or not to execute a request for the taking of evidence is subject to the discretion of the judge and will be decided on a case-by-case basis, while France stated that the taking of evidence requests should be performed by electronic means and their execution will be postponed to the end of the emergency state.
The taking of evidence is crucial for cross-border judicial proceedings to continue. In times of Covid-19, as borders are closed and travel is hampered, obtaining evidence in another Member State may result particularly burdensome. Thus, the difficulty to make a request to obtain evidence and its delayed execution may entail negative consequences for an efficient gathering of evidence in a cross – border setting.
To overcome these difficulties, Member States should make further use of communication technology, such as videoconferences and teleconferences, as provided for in Art. 10 (4) and Art. 17 (4) of the evidence Regulation. This approach allows overcoming the distance between the courts, the parties, their representatives and any witnesses. The use of technology offers likely reductions in time, cost, inconvenience, environmental impact of travelling to court, and most importantly increases the safety for the health of persons involved. Nevertheless, within the context of the European Union, despite the strong support for enlarged use of videoconferences and teleconferences, their application remains inconsistent between the Member States.
The current situation clearly shows the true potential that the use of technology may have in the taking of evidence abroad. Further implementing the use of technology and developing a uniform approach between the Member States would certainly allow a more effective and proper cross-border taking of evidence within the EU.
Along these lines, in the field of evidence, a very recent development at the level of the Hague Conference on Private International Law (HCCH) should be highlighted. Few days ago, the HCCH announced the publication of the Guide to Good Practice on the Use of Video-Link under the 1970 Evidence Convention[19]. It provides for guidance on the use of video-link technology in the cross-border taking of evidence under the Evidence Convention. It encourages Contracting States and everyone involved in cross-border litigation to make use of videoconference in the taking of evidence abroad.
This publication comes in very handy with the current crisis caused by Covid-19. These practices seek to enable users of the Evidence Convention to make the best possible use of technology currently available. This situation poses a new and challenging opportunity for the Contracting States: this seems to be the right moment to trust and increase the use of technology in order to maximize the benefits of using video-link technology in the taking of evidence abroad.
International child abduction and protection
Furthermore, another example of the issues connected with the effectiveness of judicial cooperation in civil matters (family matters in this case) within the EU in times of Covid-19 relates to the international child abduction and protection of children. This matter is regulated by the Regulation[20] No 2001/2003 (‘Brussels II bis Regulation’) and the 1980 Hague Convention on international child abduction[21].
Travel restrictions, health risks, and life limitations have direct implications for countless families. As authorities or courts activities are seriously disrupted or even standstill, many practical and legal issues can arise in such a sensitive subject as child abduction.
Member States should therefore actively cooperate in promoting the best responses and solutions in order to guarantee effective safeguards for children and families involved in proceedings in the context of the Brussels II bis Regulation.
With regard to the Brussels II bis Regulation, several Member States communicated in the EJN portal some general information on the temporal functioning of international child abduction and protection proceedings in their systems to facilitate cooperation. As core rights of the parties underlie these proceedings, Member States aim at ensuring, to the most possible extent, their regular functioning. For instance, Germany communicated that the Federal Office of Justice, as the German Central Authority under the Brussels II bis Regulation, has reduced physical presence to protect the health of its staff, but fully operates on reduced capacity. The French central authority caseworkers telework and continue to deal with ongoing cases and new requests received by e-mail. For urgent requests, caseworkers will be physically present in the office. Further, for cases reported as urgent some French courts hold hearings, while other courts prefer postponing. In any case, enforcement of decisions is postponed to the end of the health crisis, except for specific cases.
Against this background, a core issue which may potentially arise deals with the rule that denies the possibility to refuse the return order of an abducted child according to art. 11 (4) of the Brussels II bis Regulation. This provision should be read in conjunction with Art. 13 (b) of the 1980 Hague Convention stating that the requested court may justify the non-return of the abducted child if there is “a grave risk that his or her return would expose the child to physical or psychological harm or otherwise place the child in an intolerable situation”. Upon the assessment of such grave risk for the child, the court addressed under art. 11 (4) of the Brussels II bis Regulation may not refuse to return a child on the basis of Art. 13 (b) of the Hague Convention “if it is established that adequate arrangements have been made to secure the protection of the child after his or her return”.
Two interconnected questions on the interpretation of these provisions come to the fore. On the one hand, it is questionable whether the dangers related to the spread of Covid-19 fall within the definition of “grave risk” of art. 13 (b) of the Hague Convention, thus precluding, as such, the return of a child in the State of his or her habitual residence. On the other hand, it is unclear how the “adequate arrangements” described in Art. 11 (4) of the Brussels II bis Regulation should be defined during the emergency of Covid-19.
A case by case analysis is demanded to the requested court. The risks for the child in case of return in the context of the pandemic situation should be carefully assessed. The possibility that the court would recognize a potential physical and psychological harm for the child on the basis of Art. 13 (b) is highly predictable. First, there could be a physical danger of contamination with Covid-19. Second, the psychological integrity of the child could be at risk due to the considerable degree of fear, worry, and concern that the virus produced in the population (the feeling of anxiety and stress may also be higher whether he or she has to face a travel).
Despite the situation at hand, a judgment[22], delivered on 31 March 2020 by the High Court of England and Wales (Family Division) allowed the return of a child in his country of residence.[23] The upcoming case law of courts will show if there is a margin (as I wonder) for denying the return of a child assuming the existence of a “grave risk” for him or her.
Further, it should be investigated the role of the terms “adequate arrangements” laid down in Art. 11 (4). A court may not oppose the return of a child if adequate safeguards are provided to ensure the protection of the child after his or her return. As we are facing an emergency situation varying from State to State, it is very difficult to generalize the interpretation of these safeguards and establish uniform criteria. Again, the future case law of courts across the EU will contribute to develop relevant hints.
Moreover, another important stage of child abduction proceedings connected with the issuing of non-return orders, concerns the hearing of the child. According to Art. 11 (2) of the Brussels II bis Regulation the court addressed when issuing a non-return order on the basis of Arts. 12 and 13 of the 1980 Hague Convention, shall guarantee to the child the opportunity to be heard during the proceedings unless this appears inappropriate having regard to his or her age or degree of maturity.
In the context of Covid-19, because of the potential risks for the health of the child, may some limitations to his or her right to be heard be considered?
The right to be heard of the child plays a key role in child abduction proceedings: indeed, his or her view may firmly influence the decision of the judge and reduce the risk of being manipulated by the parents. The right of the child to express his or her opinion represents one of the fundamental procedural guarantees within the proceedings. Its importance has also been stressed in the new text of the Brussels II bis Recast[24], which increased and reinforced the guarantees surrounding the latter right (see Art. 26 read in conjunction with Recital 39). In light of the above, it can arguably be affirmed that it is not admissible, even in a situation of emergency, to deny to the child the right to be heard. Where available, online tools to conduct the hearing should be used and promoted. However, a lack of operational tools not ensuring the procedural guarantees within the proceedings may eventually justify the physical presence of the child before the court despite the crisis of Covid-19.
Time limits of EU Civil procedure
To conclude, other relevant implications for judicial cooperation in civil matters may derive from the suspension of procedural time limits in most of EU Member States. Due to the emergency of Covid-19, national legislators introduced temporal measures suspending domestic time limits. In this respect, the European legislator did not provide for any particular rule on the suspension of time limits laid down in EU instruments of civil procedure. On the other hand, national legislators are not competent to suspend time limits laid down in EU law.
Thus, one may wonder whether the time limits provided for in European civil procedural instruments are still running or they are suspended too.
It should be noted that the expiry of some time limits provided by EU instruments might entail negative procedural consequences, which may undermine in an irreversible way the rights of the parties in the proceedings.
Some examples have been reported in the EJN portal. For instance, Art.15 (5) of the Brussels II bis Regulation sets a 6 weeks time limit for another court to accept jurisdiction, resulting otherwise in the court first seized to continue to exercise jurisdiction; Article 6 of the Service Regulation sets a one week time limit for the recipient to refuse the service of a document; Article 19 (2) of the Maintenance Regulation[25] establishes a 45 days time limit to apply for a review of a maintenance decision, and so on.
These examples show that the non-respect of time limits due to the complete or partial suspension of the work of courts may lead to irreversible consequences in the proceedings such as determining the jurisdiction of a court, accepting a document or not appealing a decision. This is profoundly unfair. Thus, depending on the specific circumstances at hand, it may be justified for domestic courts, aiming at preserving the procedural guarantees of the parties, not to count the duration of the crisis in the assessment of EU procedural time limits.
But how and on which legal basis may the courts addressed affirm that the suspension of time limits applies also to deadlines provided by EU law?
Useful indications may come from an instrument of judicial cooperation in criminal matters, the Framework Decision on the European arrest warrant and the surrender procedures between Member States[26]. According to Art. 23 paragraph 3 and 4 of the latter instrument, time limits for surrender of the person in the execution of an arrest warrant may be suspended due to force majeure (paragraph 3) or serious humanitarian reasons (4). In such a way, the EU legislator explicitly provided exceptional reasons for national courts executing an arrest warrant to suspend time limits and postpone surrender of a person.
In light of this, a question arises: why are not time limits provided for in instruments of judicial cooperation in civil matters protected in the same way than those laid down for surrender of a person in the execution of an arrest warrant?
Even if not directly legally affecting deadlines provided by EU instrument of civil procedure, the example coming from the Framework Decision 2002/584/JHA may represent an important point of reference for national courts in order to address the problem of the suspension of EU time limits in civil judicial proceedings. In this regard, may an interpretation based on analogia legis be the right solution? It should be carefully assessed whether this solution is legally sound, however national judges may take the opportunity to refer a preliminary ruling to the Court of justice on the interpretation of EU time limits
The issues mentioned above describe only a few problematic situations which may affect judicial cooperation in civil matters during these emergency times. The list referred to is not exhaustive, but aims at reflecting the most representative issues disrupting the functioning of judiciaries across the EU.
Even in a period of crisis, where there are many risks at stake for the health of the population, it is important to ensure a proper administration of justice. Hence, the objective is to guarantee an effective and efficient functioning of the judicial systems of Member States not only at a national level, but also, at the EU level: the law must go on.
[1] For an overview on these measures see E. Van Gelder, X. Kramer and E. Themeli, Access to justice in times of corona, in conflictoflaws.org, 7 April 2020.
[4]In this regard see F. Valentini, In difesa dell’udienza da remoto, in judicium.it, 29 April 2020; G. Marinai, F. Santinon, Il dl n. 11 del 2020 e l’udienza in videoconferenza: un’opportunità anche per il futuro, in Questione Giustizia, 16 March 2020.
[6] D. Cerri, Emergenza e provvedimenti dei capi degli uffici: il caso pisano, in judicium.it, 8 April 2020.
[7] For a more detailed view on the Italian situation see V. Lombardi, Sul recente (e caotico) intervento legislativo in materia di giustizia civile, in judicium.it, 23 March 2020; A. Panzarola – M. Farina, L’emergenza coronavirus ed il processo civile. Osservazioni a prima lettura, in giustiziacivile.com, 18 March 2020; G. Chiapponi, The Impact of Corona Virus on the Management of Judicial Proceedings in Italy, in eapil.org, 13 March 2020; G. Scarselli, Interpretazione e commento del decreto legge 8 marzo 2020 n. 11 di differimento delle udienze e sospensione dei termini processuali civili per contrastare l’emergenza da COVID 19, in judicium.it, 9 March 2020.
[10] For a more detailed view on the French situation see L. Cadiet, Un état d’exception pour la procédure civile française à l’épreuve du coronavirus, in judicium.it, 20 April 2020; R. Raffly, M. Boccon-Gibod, L’incertitude de la fin de la « période juridiquement protégée », in lescluddesjuristes.com, 20 April 2020; S. Amrani-Mekki, La part du droit (et de la justice) dans l’angoisse contemporaine. La computation des délais, in leclubdesjuristes.com, 30 March 2020; B.Poyet, L’assouplissement des règles de communication des conclusions et des pièces en temps de crise sanitaire, in lescludesjuristes.com, 3 April 2020.
[11] For a more detailed view on the German situation see B. Windau, Corona and the German Courts – A Tale in Three Acts, in disputeresolutiongermany.com, 28 March 2020.
[13] Regulation (EC) No 1393/2007 of the European Parliament and of the Council of 13 November 2007 on the service in the Member States of judicial and extrajudicial documents in civil or commercial matters [2007] OJ L324/79.
[14] Council Regulation (EC) No 1206/2001 of 28 May 2001 on cooperation between the courts of the Member States in the taking of evidence in civil or commercial matters [2001] OJ L 174/1.
[15] According to Art. 6 of the service Regulation “On receipt of a document, a receiving agency shall, as soon as possible and in any event within seven days of receipt, send a receipt to the transmitting agency by the swiftest possible means of transmission using the standard form set out in Annex I”.
[16] According to Art. 7 of the service Regulation “The receiving agency shall take all necessary steps to effect the service of the document as soon as possible, and in any event within one month of receipt…”.
[17] Proposal of the European Commission for a Regulation of the European parliament and of the Council amending Regulation (EC) No 1393/2007 of the European Parliament and of the Council on the service in the Member States of judicial and extrajudicial documents in civil or commercial matters (service of documents).
[18] See A. Anthimos, Towards a New Service Regulation – Some reflections, in eapil.org, 19 February 2020.
[19] See https://assets.hcch.net/docs/569cfb46-9bb2-45e0-b240-ec02645ac20d.pdf; for a brief comment on this guidance see M. Celis, Useful reading in times of corona and just released: The Guide to Good Practice on the Use of Video-Link under the HCCH 1970 Evidence Convention, in conflictoflaws.net, 17 April 2020.
[20] Council Regulation (EC) No 2201/2003 of 27 November 2003 concerning jurisdiction and the recognition and enforcement of judgments in matrimonial matters and the matters of parental responsibility, repealing Regulation (EC) No 1347/2000 [2003] OJ L 338/1.
[21] Convention of 25 October 1980 on the Civil Aspects of International Child Abduction.
[23] For a comment on this decision see N. Rusinova, Child abduction in times of corona, in conflictoflaws.net, 16 April 2020.
[24] Council regulation on jurisdiction, the recognition and enforcement of decisions in matrimonial matters and the matters of parental responsibility, and on international child abduction (recast) adopted on 24 May 2019.
[25] Council Regulation (EC) No 4/2009 of 18 December 2008 on jurisdiction, applicable law, recognition and enforcement of decisions and cooperation in matters relating to maintenance obligations [2009] OJ L7/1.
[26] Framework Decision 2002/584/JHA on the European arrest warrant and the surrender procedures between Member States [2002] OJ L 190/1.
Questo sito utilizza cookies tecnici funzionali all'esperienza di navigazione e cookies, anche di terze parti, per offrirti servizi in linea con le tue preferenze.
Se vuoi saperne di più o negare il consenso a tutti o ad alcuni dei suddetti cookies clicca il pulsante "informativa estesa". Se accetti cliccando su "Accetta e continua" acconsenti all'uso dei cookie.